Gáborházi Károly festményei
"Magas,
szikár ember volt, halk szavú és mintha mindig kissé
bánatos.
De a szíve jósággal volt tele, s ecsetje nyomán
naiv báj
és harmónia áradt szét a vásznakon."
Ahová vágyunk, s ahová érkezünk
Gáborházi
Károly festményei
Magas,
szikár ember volt, halk szavú és mintha mindig kissé
bánatos. De a szíve jósággal volt tele, s ecsetje
nyomán naiv báj és harmónia áradt szét
a vásznakon. Nagy művész válhatott volna belőle,
de sors meggyötörte, megtörte és elejtette. Nem lett országos
hírű festővé, de így most már örökké
a miénk maradhat, ki finom ecsetvonásokkal gazdagított
sok száz gyermeki lelket: tanítványait, s kevés
számú képével is őszinte örömet
és megnyugvást szerez nekünk, akik nap mint nap görcsösen
keressük a tűnő boldogságot.
Édesapja, Gärtner Viktor, magyarországi németként
látta meg a napvilágot, majd Németországban próbált
szerencsét. Tehetséges ember volt, kitűnően zenélt,
festett. Kölnben képzőművészeti tanulmányokat
folytatott, ám végül visszatért Magyarországra.
A vörösvári bányában kapott munkát. Megnősült,
s a Kálvária utcában épített házat.
A bányászokat akkoriban erősen agitálták,
hogy magyarosítsák a nevüket. Így kapta Gärtner
Viktor három fia is azután a Gábor-házi nevet. A
három fiú közül ketten is örökölték
apjuk művészi hajlamait. Az egyik testvér belsőépítész
lett, Károly pedig rajztanár.
Az 1920-ban született Károly már három-négyéves
korában nagyon ügyesen rajzolt és festett, iskolás
korában pedig nem múlhatott el tanév anélkül,
hogy valamilyen díjat ne nyert volna. Középiskolai tanulmányait
a községi elöljáróság is támogatta.
Az érettségi után az Iparművészeti Főiskola festő szakán folytatta tanulmányait. Tanárai nagyon
tehetségesnek tartották. A főiskola elvégzése
után arra biztatták, menjen Olaszországba, s fejlessze
ott tovább festészeti tudását. Az olaszországi
tanulmányutat azonban meghiúsította az akkor már
javában tomboló világháború: 1943-ban behívták
katonának. A szépen induló művészi karrier
derékba tört.
Két éven át harcolt a keleti fronton, átélve
a háború minden borzalmát. A sors különös
kegyetlensége, hogy a háború utolsó hónapjában,
a békekötés előtt néhány nappal került
orosz fogságba, ahonnan csak hat év után szabadult.
A fogságban is festett, az orosz tisztekről, őrökről
készített portréiért kenyeret kapott. A túlélést
jelentő plusz élelmet azután szétosztotta azon bajtársai
között, akik nehezebben viselték a fogság megpróbáltatásait.
(A család ma is őriz egy Németországból érkezett
levelet, amelynek írója el nem múló háláját
fejezi ki utólag is azért, hogy egykori fogolytársa megmentette
őt az éhhaláltól.)
A 8 év háború és fogság nagyon megviselte
őt, fizikailag és lelkileg leromlott. A hajdan fényes karrier
előtt álló művész megtört ember lett,
mély pesszimizmusba süllyedt.
Aztán mégis talpra állt, dolgozni kezdett. Első
munkahelye a szent-iváni bányaüzem volt, ahol a térképészetnél
alkalmazták. Később elvállalta a szentiváni
kultúrház igazgatását.
1953-ban megnősült, felesége, Margit néni, óvónő
volt, aki a Templom Téri Óvoda vezetőjeként ment
később nyugdíjba. Kezdetben egy kis szolgálati lakásban
éltek a Templom téren, majd a Kápolna utcában építettek
családi házat. Két gyermekük született, Margit
és Károly.
Mintegy kárpótlásaként a derékba tört
művészi pályájáért Károly bácsi
a tanári hivatást kapta cserébe: 1964-től haláláig
a Templom téri iskolában dolgozott rajztanárként.
(1982-ben rövid időre e sorok írója is a kollégája
volt. – a szerk.)
Nagyon élvezte a tanítást, sok érzékeny gyermeki
lelket fordított a művészet értékei felé.
Osztályfőnök is volt, diákjaival gyakran kirándult
a környező hegyekbe. A természet szépsége mindig
lenyűgözte, s ez a természet iránti csodálat
és megrendültség festményein is tükröződik.
A nyolcvanas évek elején alattomos betegség támadta
meg a torkát, egyre többet köhögött, a tanévet
– nyolcadikos osztályfőnök volt – már
nehezen fejezte be.
Kórházba került, megműtötték. A műtét
után még egy évig élt.
Életének
utolsó hónapjaiban szinte csak a festészetnek élt.
Ahogy fogyott testi ereje, úgy ívelt magasra művészete.
Legszebb festményei ekkor készültek. A Kápolna utcai
házból már nem mozdult ki, legtöbbször emlékezetből
festette meg a pilisi tájat, elevenítette fel a falu életének
eseményeit. Nagy veszteség számunkra, hogy az ecset kihullott
a kezéből. Sok szép kép születhetett volna
még…
Nem érhette már meg műveinek azt a gyűjteményes
kiállítását sem, amelyet 1983 nyarán rendeztek
meg a kultúrházban.
Gáborházi Károly festményei tiszták és
természetesek. Nincs bennük semmi sallang, semmi cifraság,
semmi erőltetettség. Alakjai olyan harmonikusan illeszkednek a
térbe, mintha maguk is a pilisi táj részei lennének.
Az emlékezetből festett képek nem a valóság
centiméterre pontos ábrázolásai, hanem inkább
újrafogalmazásai, s ezek ezáltal emberibbek és emelkedettebbek.
E képeken a festő mintha megtalálta volna az elveszett
időt és az édenkerti harmóniát. Képei
nosztalgikus vágyódások egy nem létező világ
után, amelyre egész életünkben vágyunk, s ahová
soha meg nem érkezhetünk.
A Kápolna utcai ház, amelyben ma Károly bácsi özvegye
és fiának családja él, televan a hajdani művész-tanár-ember
festményeivel. Az Iluska-forrásnál játszó
gyerekek, a Szent János-tó, a mise után beszélgető
emberek, a hajdani grófi kastély, a Kálváriáról
érkező áhítatos körmenet képi emlékei
fogadják az oda látogatókat.
De szép, de jó is lenne, ha több mint két évtized
után a nagyközönség ismét láthatná
e műveket egy gyűjteményes kiállítás
keretében.
Fogarasy Attila
(Vörösvári Újság, 2005. január)